JAK UZYSKAĆ ZGODĘ NA NABYCIE NIERUCHOMOŚCI PRZEZ CUDZOZIEMCA?
Zgodnie z ustawą z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz.U. z 2017 r. poz. 2278), cudzoziemiec (osoba fizyczna lub prawna nieposiadająca obywatelstwa polskiego lub siedziby w Polsce) co do zasady potrzebuje zezwolenia w formie decyzji administracyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) na nabycie nieruchomości w Polsce.
Wniosek należy złożyć w formie pisemnej na urzędowym formularzu. Do jego wypełnienia niezbędne będzie przygotowanie szeregu informacji m. in.:
1) danych osobowych cudzoziemca (lub firmowych w przypadku gdy wnioskodawcą będzie przedsiębiorca),
2) dokładne określenie nieruchomości:
- położenie,
- powierzchnia,
- numer działki,
- księga wieczysta.
- określenia celu nabycia nieruchomości.
3) informację o dotychczasowym sposobie wykorzystywania nieruchomości,
4) informację o zamiarze dalszego wykorzystania nieruchomości,
5) udokumentowanie związków cudzoziemca z Polską (np. małżeństwo z obywatelem polskim, prowadzenie działalności gospodarczej, pobyt stały itp.),
6) oświadczenie o stanie cywilnym, prawno-majątkowym cudzoziemca.
Inne informacje w zależności od okoliczności złożenia wniosku.
Minister po rozpatrzeniu wniosku wydaje decyzję jeżeli:
1) nabycie nieruchomości nie zagraża:
- obronności,
- bezpieczeństwu państwa,
- porządkowi publicznemu.
2) cudzoziemiec wykaże tzw. „więź z Polską”, np.:
- posiadanie polskiego pochodzenia,
- zawarcie małżeństwa z obywatelem RP,
- prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce,
- długotrwały pobyt na terytorium Polski.
Zezwolenia w formie decyzji nie jest potrzebne w przypadku:
- nabycia samodzielnego lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
- nabycia nieruchomości przez cudzoziemca będącego obywatelem państwa członkowskiego UE lub EOG – z wyjątkami dotyczącymi nieruchomości rolnych i leśnych.
- nabycia przez cudzoziemca nieruchomości w drodze dziedziczenia ustawowego.
Koszty postępowania uzależnione są od stopnia skomplikowania postępowania i mogą obejmować:
- opłata skarbowa za wniosek – 1570,00 zł,
- opłata skarbowa za pełnomocnictwo – 17,00 zł,
- koszty tłumaczeń dokumentów (jeżeli wystąpią),
- koszty wypisów i wyrysów oraz odpisów z ksiąg wieczystych,
- taksa notarialna (przy finalizacji umowy zakupu nieruchomości),
- wynagrodzenie Kancelarii pomagającej przygotować wniosek i reprezentującej cudzoziemca przed organami administracji publicznej.
Jeżeli potrzebujesz analizy swojej sprawy, przygotowania wniosku i innych dokumentów lub reprezentacji przed Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie uzyskania zezwolenia na nabycie nieruchomości – zgłoś się do Kancelarii Radcy Prawnego Radosława Bul
Adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tel.: +48 604 960 084
lub skorzystaj z formularza kontaktowego: kontakt
Wynagrodzenie Kancelarii ustalane jest indywidulanie, w zależności od stopnia skomplikowania sprawy.